Lehdistötiedote: Keski-Suomen kissasterilointihanke 12.-13.3.2016

Lehdistötiedote 17.02.2016

Tiesitkö, että Suomessa hylätään vuosittain yli 20 000 kissaa? Kissa ei selviä, eikä myöskään kuulu Suomen luontoon. Kissoja lopetetaan paljon ja niitä menehtyy nälkään, kylmyyteen ja tauteihin. Ainoa inhimillinen tapa hallita tätä tilannetta on hoitaa ongelmaa sen alkulähteillä – estää kissojen hallitsematonta lisääntymistä sekä varmistaa tunnistusmerkinnällä omistajan löytyminen karkureissun jälkeenkin.

KUKA? AlmaHelp Association ry on jyväskyläläinen, eläinlääkärivetoinen eläinten hyvinvointityötä tukeva yhdistys.

MITÄ? Kissojen sterilointiviikonloppu, jonka aikana järjestämme yhdistyksen rahoittaman kissojen leikkauspäivän sekä koulutuspäivän nuorille eläinlääkäreille.

Sterilointiviikonlopun aikana leikkaukset ovat omistajille maksuttomia ja yhdistys rahoittaa ne. Leikattavat kissat valitaan sosiaalisin perustein.

Kouluttajana ja vetäjänä kissaviikonlopussa toimii eläinlääkäri Aurelian Stefan Romaniasta. Hänellä on mittava kokemus niin massasterilointiprojektien järjestämisestä kuin leikkausten kouluttamisesta. Hän on tiimeineen leikannut jo yli 44 000 eläintä Romaniassa.

MISSÄ? Jyväskylässä, Viitaniemen Eläinlääkäriasemalla, osoitteessa Eeronkatu 10.

MILLOIN? la-su 12.-13.3.2016

MIKSI? Haluamme hankkeen avulla nostaa keskusteluun kissojen hyvinvoinnin avaimia: rokotusta, sirutusta ja sterilointia/kastrointia. Leikkauspäivä toimii esimerkkinä asian tärkeydestä.

Tahdomme olla auttamassa uusia eläinlääkäreitä ammatin alkutaipaleella ja toivomme, että leikkauskäytäntöjen harjoittelu alan huippuammattilaisten kanssa helpottaa itsenäisen työskentelyn aloittamista.

Uskomme vakaasti, että valistustyö kissojen hyvinvoinnin osatekijöistä tulee lisäämään näitä toimenpiteitä: leikkaamista, mikrosirutusta ja rokottamista, ja edesauttaa vastuullista kissan-omistamista ja kissan arvostusta eläimenä.

Lisätiedot hankkeesta: www.kissaprojekti.org. Kerromme mielellämme lisää!

AlmaHelp Association ry

Suvi Heinola, eläinlääkäri